Радионица „Сурфуј писмено“ у ОШ „Дринка Павловић“

„Интернет је и благослов и проклетство за тинејџере“ – Џ.К.Роулинг, ауторка „Харија Потера“

 

На првој радионици за ученике основних школа предавач Владимир Радуновић из Дипло фондације говорио је о безбедности на интернету: најпре је указао на  ризике комуникације са непознатим особама на интернету, као и како се од њих заштитити. Један од проблема је тај што када су непознати у питању,  ми не знамо ко је са друге стране. На интернету свако може да постави лажни налог и да се представи као да је нечији вршњак а не мора уопште да буде. Врло је тешко рећи када нас неко контактира и пошаље поруку да хоће да буде наш пријатељ, да то стварно значи да је наш вршњак и да се стварно бави оним што би нас инстресовало. Једноставно, и у виртуелном свету има људи као у реалном свету, оних који хоће да нам украду нешто, који хоће да нас злоупотребе за нешто, или који су насилни, који хоће да нас повреде. Као и на улици, не треба комуницирати са странцима. У најгорем случају, чак и ако хоћете да се сретнете с неким кога сте упознали онлајн, ипак позовите макар старију браћу или сестре, родитеље, да пођу с вама први пут, препорука је Владимира Радуновића.

Ученици су поделили информације које најчешће друштвене мреже и апликације користе они (вајбер, фејсбук, снепчет, јутјуб), а које њихови родитељи (имејл, онлајн куповина).

 

Предавач је ученицима разјаснио основну архитектуру интернета и његовог функционисања – како путују наше поруке, слике, текстови и видео клипови и где све остављају траг : од антене мобилне телефоније (ако садржај шаљемо са, рецимо, мобилног телефона), преко компјутера нашег интернет провајдера, затим преко провајдера у Европи, све до централе одређене апликације (инстаграма, рецимо, уколико желимо да унесемо фотографије) у Америци тј. до такозване „фарме сервера“, са закључком да ништа што шаљемо дефинитивно није приватно.
Препоручио је  лако памтљиве шифре/лозинке за приступ имејлу и налозима на друштвеним мрежама – будите креативни, сетите се неких омиљених јунака (Душко Дугоушко) или географских појмова (Албукерки) али убаците на неком месту велико слово и обавезно додајте неки број на почетку или у средини или на самом крају ваше шифре. И што је још важније – редовно их мењајте!

У закључку предавања, ученици су позвани да буду проактивни – да нова знања о безбедном понашању на интернету примене не само на своје уређаје већ да их поделе и својим пријатељима и родитељима.

Овде можете погледати видео материјал са овог дела радионице „Сурфуј писмено“ у ОШ „Дринка Павловић“.

Такође, др Тамара Вученовић, теоретичарка медија и културе, и др Весна Перић, теоретичарка филма и медија, предавачи Центра за медијску културу  и образовање, упознале су ученике са пројектом „Сурфуј писмено“, актуелним сајтом пројекта, истоименом фејсбук страницом, јутјуб каналом, као и едукативним линковима.

У завршном делу ове радионице, Андреј Долинка, архитекта и графички дизајнер, упознао је ученике са бесплатним и лако доступним онлајн алатима за цртање и дизајн – Скечпед и Логобук.